Monday 19 May 2014

PENGISIAN ROHANI.

Assalammualaikum. :)


Dah out pastu sign in balik. Hehe...

Aku nak masuk sekejap je ni, alang-alang ada masa sikit lagi ni aku nak bebel sikit je. hehe.

Ok, sebagai seorang ibu kepada seorang anak, sebenarnya tak kiralah anak tu typical, normal, istimewa, autisme macam Aqil ke kan, bagi aku, sedikit sebanyak kita kena masukkan input dari segi kerohanian dalam jiwanya. Walaupun budak-budak, kanak-kanak, dan juga terkenal dengan dunia kartun, tapi kita sebagai ibubapa kena memainkan peranan terpenting dalam hal ini. Sebenarnya bukan sikit sebenarnya input kerohanian yang perlu kita tanamkan, tapi sepenuh jiwa dan raga. Kena banyak. Bukan untuk anak je, diri kita sendiri ni khususnya. Yelah, kalau tak nanti dah macam nak ajar anak, tapi diri sendiri pun lalai kan. Ini bukan entry semata-mata nak orang baca, nak ajar orang atau apa..tidak...ni untuk peringatan diri sendiri terutama sekali.


Kita ni hidup kat dunia, nak cari pahala dan amal ibadat, takkanlah semata-mata kerana syurga kan..tapi bagi aku, adalah untuk menzahirkan rasa kecintaan kita pada Allah yang telah menciptakan kita dan memberi sepenuh kenikmatan dalam hidup ini. Sebenarnya jangan kata yang best itu saja nikmat, tapi ujian dan dugaan yang berbentuk kepayahan dan keperitan itu juga nikmat. Terletak pada setiap ujian dan dugaan itu nikmat kesabaran yang didatangkan dengan pakej ganjaran pahala dan nikmat yang sungguh besar daripada Allah. Kita janganlah bergantung pada pahala dan syurga semata-mata. Tanamkanlah rasa kecintaan ingin mendekatkan diri kepada Allah itu sebagai satu tanda kesyukuran. Tidak ada apa yang dapat membantu kita, atau bersama-sama dengan kita dengan sebenar-benar nikmatnya, kecuali Allah.


Untuk kita, sebagai penjaga, sebagai orang dewasa kepada anak-anak, sebagai pendidik, sebagai pembentuk kepada anak-anak kita, perlahan-lahan kita wujudkan suasana keislaman itu sendiri. Macamana? Sebagai contoh, kat tv Astro Oasis channel 106 kan ada slot Indahnya Iman, ada zikir, mengaji, bacaan Yasin dan sebagainya kan, so, dalam pukul 7 khususnya, time Maghrib tu, jangan rasa rugi bukak tv time2 Maghrib tu, biar alunan zikrullah itu menghiasi suasana dalam rumah kita. Kita rasa rugi elektrik, tapi secara rohaninya kita mengalunkan puji-pujian kepada Allah. Macam pagi-pagi sebelum Subuh pun dah ada. Bukan kata bukak radio tu tak elok, tapi bagi aku, seronok la kiranya rumah kita tu sejuk je dengan alunan-alunan yang sebegitu kan. Wallahualam.


Sama aje la kalo kita bukak cd mengaji kat radio kita dan sebagainya. Pokoknya sama jugak, iaitu puji-pujian pada Allah. Kalau kita nak mengaji, solat atau sebagainya, kita bolehlah slow sikit ke macamana kan, tapi still alunan tu menghiasi suasana dalam rumah. Insyaallah, ini sangat menjadi peringatan untuk diri aku sendiri yang sering lalai dan lemah ni. Insyaallah semoga dapat menjadi peringatan untuk orang lain juga.


Wallahualam.


Minta diri dulu...Assalammualaikum.. :)

No comments:

Post a Comment