Monday 19 May 2014

GUNUNG LEDANG & PUTERI GUNUNG LEDANG.

Assalammualaikum. :)

Semalam aku, suami dan anak aku, Aqil pegi Gunung Ledang. Kitorang pegi bertiga je. Aku memang suka pergi bertiga je sebab senang kalau Aqil kasi surprise, hah! tak yah libatkan orang lain. Biar kami mak bapak dia je yang menghadapi saat-saat sukar dan mencabar tu. Hihiii. 

Masa kat Gunung Ledang tu, suami aku ada nampak Puteri Gunung Ledang. Korang pernah nampak ke? Suami aku kata akulah Puteri Gunung Ledangnya hihiii....

Krik Krik. Krik Krikk Kriikk...

Aku percaya yang korang takde masa lapang nak dengar aku mengarutkan? Lagipun suami aku takde pun cakap macamtu, aku je saja-saja reka. Kehkehkeh. Dah la tak kelakar, menipu pulak tu. Sori sori.. sebenarnya aku tengah ngantuk gila ni. Oklah oklah, aku masukkan beberapa keping gambar untuk tatapan korang, tapi kalo takde orang tatap takpelah, aku tatap sendiri. ekekeke.




Ni yang belah bawah je ni.. tak naik yang atas-atas lagi. Kalau nak tengok gambar yang belah-belah atas  kata bawah-bawah ni. kihkihhh.



Indah sungguh alam ciptaan Allah ni kan?


Masih di belah bawah lagi.


Ni kita panggil apa ek? Jeram eh? Uuuu..syok ooo..dengar bunyi deruan air yang jatuh ni. Airmata korang yang jatuh kat pipi ada bunyi macamni tak? ekekeke. Macamlah gambo tu ada mengeluarkan bunyik, tanya pulak. :p


Ada macam kabin kat sini, mungkin untuk tujuan perkhemahan. Aku tak minat berkhemah, hati tak cukup tabah lagi nak berkhemah, tapi pernahlah dulu ikut camping kat Pantai Tanjung Leman, Mersing. Baik punya tidur beralaskan pasir pantai dan berbumbungkan langit. Eh, apesal tetiba masuk tajuk lain ni. Ok ok, mari pulang ke pangkal jalan, kita kat Gunung Ledang ek kan?



Aku ni tak reti amik gambar. Hakikatnya alam semulajadi kat Gunung Ledang ni memang indah sekali. Kalau nampak tak indah pun sebab aku ni ha yang takde bakat fotografer. Entah betul tidak aku eja ni. Oh ya, lupa nak bagitau harga tiket kat sini untuk kereta RM2, pastu setiap sorang dewasa RM1, kanak-kanak RM0.50. 


Masa ni kalau jerit panggil anak ngan suami pun diorang tak berapa dengar sangat sebab bunyi air terjun yang kuat tapi mengasyikkan. Aku tak join sebab aku malas nak salin baju. Ngelat la sikit. Tapi aku ikut diorang ikut tepi air terjun, kena redah semak sikit la. Suami ngan anak aku ikut laluan air terjun tu, tapi ok lagi sebab masih kat belah-belah bawah lagi, sepanjang diorang ikut laluan air terjun tu ada ramai orang, takdelah risau sangat dan takut sangatkan. Ada budak perempuan tu siap tolong dokongkan Aqil lagi dari batu ke batu. Ramai yang duduk lepak kat batu-batu.


Macam gua, sebab batu tu besar gila, so feeling-feeling gua. 


Ha ni pandangan dari jauh sikit. Hihii..takdela macam gua sangat ek..hihii... Oklah tu nak buat modal letak kat blog yang hidup segan mati tak mau niii..hihi.. Amacam? Kalo yang single minggel nak datang ngan kawan-kawan memang syok. Dapatlah hilangkan stress dengan menikmati keindahan alam kat sini. Eh tapi yang berkeluarga pun syok jugak..maksud aku kalo macam kami ni pergi sebab nak bawak anak beriadah dan nak dia rasa pelbagai pengalaman, sebab diakan kanak-kanak autisme, so ni kira macam terapi la.


Aku pun tak ingat bila kali terakhir aku pergi Gunung Ledang ni. Puas dah siap perah otak nak ingat balik. Memang tak ingat. Ada anak autisme yang kita tak boleh nak jangka tingkahlaku dia ni memang kena fikir panjang nak bawak dia pegi tempat-tempat macamni. Ini pun sebab aku cakap dengan suami, kesian Aqil asyik-asyik bawak dia pergi playground, sesekali kita bawaklah dia pergi tempat yang lain daripada yang lain pulak. At least dia boleh pelbagaikan ilmu yang masuk dalam minda dia kan. 


Alhamdulillah la, aku suka tengok cara Aqil pilih langkah dia masa nak mendaki tingkat demi tingkat air terjun tu, tapi takdelah sampai atas kan. Itupun dia dah semakin naik semakin naik semakin naik, mula-mula aku tengok suami aku rilek lagi, dah last-last dahi dia pun dah mula berkerut..kekeke..yelah, tak larat..budak-budak macam ni tenaga dia memang banyak dan kuat. Kita je la larat tak larat. Aku pulak kena tengok jugak semak samun yang aku ikut kat tepi laluan air terjun tu, buatnya dah start masuk hutan tebal kang naye je kang, ada tetiba air terjun ntah kemana aku ntah kemana. Ishhh..sepanjang-panjang tu aku istighfar dan zikir banyak-banyak. Samalah jugak ya, sama ada kita kat hutan ke, kat laut ke, zikir banyak-banyak, waimah kat mana sekalipun kan. Wallahualam.


Tak silap aku gambar ni aku amik masa aku tengah berdiri kat atas batu besar. Baca Bismillah banyak-banyak, kalo tak ye ye gagah perkasa batu ni mau retak dia mendokong aku..kikiki...

 

Dah takde pilihan tapi nak selfie jugak, tapi pemandangan pokok sebatang kat belakang. Orang patutnya pegi air terjun amikla pemandangan air terjun. Boleh tak terfikir. Anggaplah gambar aku dan pokok ni sebagai seni. >_<



Kalau tengok gambar kat atas ni macam sunyi je ek. Tapi suasana sebenar sangat meriah dengan deruan air. Syukur Alhamdulillah.


Kemain lagi Aqil. Dia pulak memang suka dengan air. Aku pulak boleh teragak letak baju mandi kat dalam beg dia. Beg tu memang aku standby isi baju-baju kalau nak pegi mana-mana, so nanti takdelah menggelabah puyuh kalau emergency, ni baru anak sorang ok. Hehehe.


Sayup-sayup je nampak suami aku yang pakai baju merah tu..hehehe..masa ni muka dia dah menunjukkan yang dia dah tak larat dah nak ikut Aqil. Tapi memang ya pun, masa ni dah petang, so kalau diikutkan Aqil tu mau sampai ke puncak. Laluan untuk aku pun dah takde sebab dah nak masuk hutan tebal. So aku stop kat sini je dan tengok diorang dari jauh je.



Kawasan yang ni best sikit sebab rata, so takdelah takut sangatkan, tapi hhmmpphhh...sekejap je dia kat sini, pastu boring nak naik atas lagi..kemain lagi tenaga dia. Huihhh...


Oklah sekian saja entry untuk kali ini.


Sampai jumpa lagi. tata..


Assalammualaikum.  :)

















No comments:

Post a Comment