Tuesday 20 May 2014

KUIH RAYA HOMEMADE BY AYONG.

Assalammualaikum. :)


Hai! Lebih kurang sebulan lebih lagi dah nak puasa kan? Lebih kurang 2 bulan pulak dah nak raya. Rata-rata memang tengah sibuk la ni nak cari kain la nak cari tukang jahit la, nak tukar langsir la, eh tapi ada ke orang masih ambik tempahan? Seriously aku tak ambik tahu sebab baju-baju kurung aku yang lama-lama aku jarang pakai, jadi aku tak berapa kisah ada ke takde ke baju raya. Lagipun kalau nak beli yang dah siap pun banyak ada jual, pilih je la dan confirm la aku akan cari yang murah. Itupun kalau aku rasa nak beli. Tapi tu la, baju-baju kurung raya lepas pun jarang pakai. Tak tau lah lagi macamana. Kalau boleh tak nak la membazir, lagipun masih elok dan cantik pemberian mak mertua aku. Alhamdulillah.


Oh oh oh...aku sebenarnya nak buat entry pasal kuih raya homemade sahabat baik aku, siapa lagi kalau bukan Ayong. Ayong ni kalau aku badmood pun dia layankan aje, hehehe, dia memang bestfriend aku. Tahun ni dia cakap dia nak buat kuih raya untuk jual, dan idea dia sangat menarik sebab dia jual biskut zaman dulu-dulu, seperti biskut Koko, Kastard, Mazola dan biskut Kelapa. Kalau tidak, tak sudah-sudah aku dengar orang jual biskut Almond London. Seronok bila Ayong whatsapp kat aku gambar-gambar biskut trip pertama yang dia buat.


Lagi satu yang aku suka bukan sahaja sebab kawan baik sendiri yang jual, tapi jugak sebab aku kenal Ayong ni macamana. Dia ni suka bercerita dan share pasal tazkirah dan hal-hal agama dan dia suka baca ayat-ayat suci al-Quran. Jadi aku rasa sebenarnya kuih yang dia jual tu walaupun pada dasarnya dia jual pada harga yang sangat murah, tapi mahalnya adalah pada aura kuih itu sendiri yang bersifat Islamik. Jadi tahun ni takdelah aku dok merayau kat pasaraya pastu pusing bekas-bekas kuih kat pasaraya tu untuk cari cop halal. Beli kuih raya dengan Ayong ni bukan saja lega, malah excited dan terharu.


Okay jomlah checkidaut kuih-kuih raya homemade by Ayong....



Ayong cakap dia memang had kan kepada 4 jenis sahaja. Macam yang aku sebut kat perenggan atas tu tadi, kuih koko, kastard, kelapa dan mazola. Kuih-kuih ni tak silap aku popular masa zaman aku sekolah rendah dulu.




Kemas je kuih-kuih ni, macam kat kedai je kekdahnye. Setiap satu balang ni ada 55biji, hanya RM15 sahaja! Subhanallah. 

Ayong mengingatkan aku kat satu kedai makan di sebuah tempat ni. Masa tu aku rajin pegi kedai makan ni malam-malam, dia warung bawah pokok, nasi goreng kampung dia hanya RM2.50 je, tapi banyak sangat satu pinggan, jadi sampailah ke hari ini, bila aku teringat je aku mesti cakap, "mudah-mudahan murahlah rezeki pakcik dan makcik tu sekeluarga." Bagi aku bukan senang orang nak mendoakan kita, dan aku pun kadang secara tak langsung bila teringat mesti tercakap macam tu, bukan apa, sebab orang sekarang ni banyak yang hanya mengejar ganjaran yang nampak depan mata je, keuntungan, sedangkan dalam yang sedikit itulah ada keberkatan. Bukan nak kata banyak tu tak berkat, tapi biar sedikit tapi keberkatan itu yang lebih penting. Aku pun jadi excited sangat nak promotekan sana sini. Mudah-mudahan dipermudahkan urusan Ayong. Amin.



Taraaaa...!!!! Ini kuih mazola. Aku tak pasti la budak-budak zaman sekarang kenal ke tidak kuih mazola ni. Sedap tau kuih ni. Watak utamanya ialah kacang. Walaupun bukan aku yang buat tapi aku tahu sebab dulu kakak aku rajin buat, tapi masing-masing dah berumur sekarang, semua nak beli, aku pun apelagi promotelah first sekali kat kaum kerabat aku. hahaha. Alhamdulillah seperti biasa family aku memang supportive, terus whatsapp aku suruh order.



Kuih Kelapa.



Kuih koko. Bentuk butterfly. Ni kalo anak aku nampak ni tak tau la dia lari ke tak sebab dia memang trauma dengan rama-rama. Over betul mak dia, ni kan kuih.



Kuih kastard.


Aku terdetik jugak dalam hati kot-kot lainkali Ayong akan jual kuih samperit, tu feberet aku tu..hehehe..



Walaupun sekadar tengok gambar je pun aku dah dapat bayangkan wanginya biskut-biskut ni.


Seriously, bukan sebab Ayong kawan baik aku, tapi biskut homemade Ayong ni sangat kemas, cantik, berseri dan menyelerakan, dan yang paling uniknya kuihraya buatan Ayong ni, dia tak guna mesin pun, mixer tu, dia tak guna, dia totally bancuh sendiri, kau rasa? Silap-silap keluar muscle ok. Paling penting, sebagai seorang kawan baik, aku kenal sangat Ayong ni. Sebagaimana diri dia, kuih-kuih buatan tangan Ayong ni jugak mempunyai aura Islamik yang tersendiri. Aku doakan semoga bisnes yang baru Ayong ceburi ni akan terus berjaya bukan sahaja sekarang, bukan sahaja pada musim raya, tapi insyaallah, semoga ianya terus berkembang menjadi bisnes yang berjaya, Insyaallah.



Kitorang bestfriend hokeh! Bestfriend tau. Hehe. Ni gambar yang Ayong whatsapp kat aku dulu. Hehe.


Ok, sekian entry untuk kali ini.


Assalammualaikum. :)


p/s: kalau ada sesiapa yang terbaca entry ni dan berminat boleh add facebook Ayong iaitu Noraini Othman ataupun boleh whatsapp/sms Ayong di no:012-7538012.

Gerenti halal, tanpa was-was dan enak! Fresh!

Homemade Cookies by Ayong From Batu Pahat With Love. 
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~


No comments:

Post a Comment